onsdag 11 januari 2012

Chokladtårta


Här kommer receptet på chokladtårtan jag gjorde till nyår:

Botten
3 st  ägg
2 dl  socker
3 dl  vetemjöl
2 msk  kakao
1,5 tsk  bakpulver
3 dl  kokande vatten
Chokladglasyr
4 dl  florsocker
4 msk  vaniljsocker
6 msk  halvsmält smör
1 dl  kakao
4 msk  hett vatten
200 gram  mörk blockchoklad
Fyllning
5 dl  grädde
1,5 msk  kakao
0,5 dl  vaniljsocker
1 dl  florsocker
1 paket  björnbär  (jag använde bara hallon till min tårta och tog ur en låda i frysen, så testa er fram)
1 paket  hallon



GÖR SÅ HÄR

  1. Vispa ägg & socker pösigt. Blanda mjöl med kakao & bakpulver. Rör ner i ägg/sockersmeten. Blanda väl. Häll sedan i det kokande vattnet. Blanda till jämn & fin smet.
  2. Häll smeten i en smord & bröad form, gärna med löstagbar botten. Ca 26 cm i diameter. Grädda i ugnen i 175 C i ca 35 min eller tills kakan känns torr. Låt svalna & stjälp upp. Skär kakan i 2-3 bottnar.
  3. Dela kakan i 2 delar. Vispa grädden till fyllningen ganska hårt.Bland i florsocker o kakao. Lägg björnbär & hallon (tinade) i ett jämnt lager på kakan & bred ut all grädde över bären.              (Tinade inte mina hallon utan blandade dem i fyllningen) =)
  4. CHOKLADGLASYR!! Blanda torringredienserna i en bunke. Ha i det mjuka smöret. Rör om ordentligt.
  5. Smält chokladen & rör ned i smeten. Häll i det heta vattnet. Rör om.
  6. Om du tycker att smeten känns för lös så ha i mer florsocker. Tänk på: den stelnar efter en stund men inte mycket.

16 kommentarer:

  1. Tack för detta fina recept! jag har sparat det och ska testa vid tillfälle! Kramiz

    SvaraRadera
  2. Åhh så fin, är säkert jättegod! :D SV: Joda, det gick bara bra med badrumsgrejerna. :) Och idag ska jag spaca om där badrumsmattorna är! :) ha de bra...Kramis

    SvaraRadera
  3. den ser god ut, ha en fin dag nu

    SvaraRadera
  4. Den ser god ut!Ska skriva av receptet.kram

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott!!!
    Vad sugen jag blir...

    SvaraRadera
  6. Förstår du är nöjd med din stavmixer.... :) Ja kvällen blev verkligen lyckad i tisdags :)

    haha nej man kan inte beskylla mig för vara modebloggerska :) kram

    SvaraRadera
  7. Godmorgon denna fredag! Forfarande på plussidan här men avsevärt kallare idag. Kramiz

    SvaraRadera
  8. Den tårtan ville jag inte se...*slickar mig om munnen* Kram

    SvaraRadera
  9. Den ser verkligen mumsig ut :) Kram

    SvaraRadera
  10. VAcker!!!!! Och säkert otroligt god!!!!!

    SvaraRadera
  11. Mmm så gott! Tack för receptet..

    Kramisar

    SvaraRadera
  12. Mmmm det låter super mumsigt :)

    Tack för att du delar med dig av receptet :)

    Ha de gott.
    Kram Gurkiss

    SvaraRadera
  13. Jag tänkte att jag skriver en kommentar här i istället för i inlägget här över. Det var många kommentarer där så jag tänkte att den kanske blir svår att se ;)

    Super fint kort du hade gjort *nickar*

    Kram kram Gurkiss

    SvaraRadera