måndag 18 april 2011

Min helg Östersund-Umeå-Vindeln

Mamman till en av mina bästa kompisar dog för några veckor sedan och i fredags var hennes begravning i Ås, utanför Östersund! Jag och mamma åkte vid 6-tiden fredag morgon och hade en ganska lugn resa ned, jag klarade inte att köra så långt som var tänkt, fick antiinflammatoriska tabletter i torsdags mot min tennisarmbåge (jippi ny sak att få botad) men blev trött av dem så mamma fick ta över körningen igen.
Kom fram till vandrarhemmet på Jamtli, installerade oss och tog en promenad till en pizzeria för lite lunch, sedan blev det promenad tillbaka och byta om inför begravningen.





Vi körde ut till Ås och fick till sist parkera på skolan intill kyrkan, var fullt utanför, så promenerade dit, träffade en kusin till min kompis och en av hennes kompisar när vi gick in till kyrkan. Nickade åt min kompis när jag kom in och sedan började begravningen, då först tror jag att det verkligen slog mig att hennes mamma var borta, tårarna började nästan rinna innan prästen började tala. Kistan var jättefin med vita blommor, sången av min kompis fd svägerska och hennes man var helt underbar men själva stämningen kändes väldigt tung och dyster.
Vi sjöng två sånger och sedan pratade prästen klart, efter det blev det minnesstund i församlingsgården och där kramade vi om min kompis och hennes familj, hade inte riktigt fått stopp på tårarna så kunde inte säga så mycket just då.
Sedan blev det smörgåstårta och uppläsning av häften av minnesgåvorna som kommit in till olika fonder, vi skänkte till Hjärt och lugnfonden. Eter det kom lite kaffe/te och en kaka + uppläsning av resten av minnesgåvorna. Sedan sa prästen att nu var det dax att tacka familjen och sedan var det slut. Då hade två timmar gott och jag hade inte ens hunnit prata med min kompis men såg att hon stod vid jackorna och tänkte prata med henne då men hon mötte knappt min blick, så gav henne en kram och sa att vi får höras av.

Allt som allt tog det två timmar och var en tung begravning/minnesstund, men jag är glad att jag kom, hade känts fel att inte visa att man brydde sig nu när vi känt varandra i över 20 år och jag har upplevt många fina stunder med min kompis och hennes familj! Får se om min kompis och hennes son kommer upp till sommaren, det hade varit mycket trevligt!

Jag och mamma körde till vandrarhemmet, bytte om och gick ner på stan, klockan var bara 16 så vi hann kika lite i affärer, handlade lite på Panduro och två böcker på halva reapriset, missade en spännande tebutik, Te-centralen men de hade öppet lördagar också så vi skulle besöka den då.




Hittade ett sushi ställe så där åt vi middag, det var gott och prisvärt! Efteråt gick vi tillbaka till vårt minimala rum och såg på tv + drack te, förutom tröttheten av tabletterna så kändes det som att jag hade feber och började se dubbelt, så efter 22 försökte jag läsa lite men det gick inte så somnade rätt snabbt, det hade varit en lång och ganska jobbig dag!




Lördagen åt vi vår frukostkorg, ordnade med lite fika för hemresan och tog en promenad ner på stan och kollade in Te-centralen, de hade en massa intressanta téer och annat, så vi tillbringade 45 minuter där och shoppade te! =)




Svängde in på Jamtlis butik innan vi åkte hemåt, sedan blev det ett Dollarstore stopp i Strömsund + lunch på Annexet innan vi fortsatte hemåt. Kom hem strax före 19, fikade hos mamma och såg Körslaget med henne och syster innan mamma skjutsade hem mig! Somnade ganska snabbt den kvällen, tog inga av de skumma tabletterna så att jag kunde hjälpa till att köra den dagen.




Söndag vaknade jag av att syster ringde vid 10, det var en färd till pappa planerad, så jag steg upp, åt lite och cyklade till mamma. Sedan åter i bilen körde vi till pappa i Vindeln, fick lite hjälp med rygg, nacke mm, fikade och surrade en stund innan vi åkte hemåt igen.

9 kommentarer:

  1. Min bror bodde i Ås Mellangård på 80-talet!
    :)

    SvaraRadera
  2. Godmorgon i stugan denna tisdag! En del begravningar är tyngre än andra...men det känns ändå gott när folk kommer.Kramiz!

    SvaraRadera
  3. Va mkt bra köp! :D Jag skulle nog oxå kunnat gå i tebutiken hur länge som helst! :) Älskar te!! Ha en bra dag nu. Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Vi har oxå en pizzeria här i Borås som heter Valentino :) Så heter även min mosters dansbandsgrupp, eller fd vet inte om de håller på än. Härligt att ni kunde åka tillsammans samt hinna umgås och shoppa trots begravning. Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Nu ska elementet vara sjysst. Men skulle hålla koll dom närmaste dagarna efter vatten. Hoppas det är tätt.
    Fina foton du tagit. När jag såg våningssängen och taket tänkte jag på huset jag hade på headern. Snedtak hade vi i huset vi hyrde på övervåningen. Men flytta ner när det blev en lägenhet tom var så mysigt med gamla fina knotiga bjälkar i taket. Hela huset är byggt i timmer men dom har klätt det med tråkpanel.
    Hoppas du får träffa din kompis till sommaren.
    Kram och ha en bra dag.

    SvaraRadera
  6. Ja begravningar är inga lättsamma saker. Jag är säker på att din kompis uppskattade att du var där fast hon hade nog annat i tankarna.
    Hoppas att DU mår bättre nu.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Vissa saker måste man bara göra, även om det känns tungt. Det uppskattas desto mer av de närmast sörjande. En tung måndag, men trots det måste det kännas skönt att ha varit där! Många kramar

    SvaraRadera
  8. Ni han med mycket trots den tunga början av helgen!
    KRAM

    SvaraRadera