söndag 12 juli 2009

Recept på kaka och paj

Banankaka

1 dl strösocker
2dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
2 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk malen kanel
0,5 tsk malen ingefära
50 g valnötskärnor
smör och ströbröd till formen

Tips! När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20-25 grader så blir det bra.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Vispa strösocker, florsocker och snör poröst och krämigt.
3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten, tillsätt äggen.
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ned dem i smeten.
5. Fyll en smord och bröad 24 cm i diameters kakform med löstagbara kanter.
6. Grädda kakan mitt i ugnen, ca 30-35 minuter.

Detta är min banankaka nedan, hade inte i kanel (gillar inte det så mycket) och skippade valnötterna pga allergi! Receptet kommer från recept.nu!

Tacopaj          250 grader

Pajskal

2 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör el margarin
1½ dl mjölk

Fyllning:

500 g köttfärs
1 påse tacokryddmix
1 gul lök
1 dl vatten

Grädda pajskalet i 7 min. Under tiden stek färsen och lök, blanda i kryddmix och vatten, låt koka i 10 min!

Häll färsen i pajskalet och skär tomater i skivor som läggs ovan på.

Blanda ihop 1 burk creme fraiche, 4 msk majonnäs, 1 krm peppar och 2 dl ost som sedan breds ut ovanpå färsen och tomaterna.
Grädda sedan i ytterligare 15-20 min i 250 grader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar